Motociklo gazo valdymas-ideali trajektorija kiekvienam

ByVairavimo kursai

Motociklo gazo valdymas-ideali trajektorija kiekvienam

Motociklo gazo valdymas – ideali trajektorija kiekvienam

Ideali trajektorija kiekvienam

Kiekvienas įveikia posūkius ta ar kita trajektorija. Kas gi yra ideali trajektorija. Jei jūs ją rasite, kaip jums jos laikytis? Kas gali jums sutrukdyti pasirinkti ir laikytis idealios trajektorijos?

Iš tikro, į visus šiuos klausimus yra vienas atsakymas, išvedamas iš taisyklės nr. 1. Iš esmės tai vienas ir tas pats. Trajektorija, kuri leidžia taikyti taisyklę nr. 1 ir yra ideali trajektorija. Ta, kuri neleidžia – ne ideali.

Įvairūs metodai

Aš nenoriu jūsų suklaidinti. Ideali trajektorija kiekvienam neegzistuoja ir negali egzistuoti. Skirtingos trajektorijos yra lenktyninko darbo rezultatas, jo asmeninio užduoties supratimo, jo silpnų ir stiprių pusių, motociklo galimybių, ir, be abejo, jo asmeninių SIPų ribų.

Be to, kelio dangos būklė gali neleisti gero sukibimo ir tai pakoreguos trajektoriją. Kad įveikti visas tas duobes ir nelygumus galima:

1) reguliuoti pakabą,

2) keisti trajektoriją,

3) nekreipti į juos dėmesio.

Meistrai naudoja visų trijų būdų kombinaciją. Pats sudėtingiausias būdas – trečias, nes jis reikalauja įveikti savisaugos instinktą.

Varžybų metu, pradžioje lenktyninkai visada skundžiasi kad trasa prastesnės būklės nei pernai. Pradžioje jie pastebi tik pablogėjimus. Tačiau, kaip taisyklė, varžybų pabaigoje jie pagerina savo asmeninius rekordus.

Surasti trajektoriją

Visada, kai jūs numetate gazą posūkyje ar didinate jį nepakankamai greitai, jūs prarandate laiką ir bloginate motociklo stabilumą. Įėjimas į posūkį yra reikšmingas dalykas. Geras pavyzdys yra posūkis su mažėjančiu spinduliu. Jei jūs įeinate į tokį posūkį kaip į paprastą, jums teks numesti gazą viduryje. Jūs pažeisite taisyklę nr. 1, o tai reiškia kad jūsų trajektorija nebus ideali.

Nemaišykime posūkiu su dviem apeksais ir posūkių su mažėjančiu spinduliu. Posūkyje su dviem apeksais jūs turite numesti gazą viduryje kad vėl pasukti motociklą. Tai leis jums pilnai ir teisingai kontroliuoti gazą išeinant iš antros posūkio dalies ir „neužstrigti“ ant vienodo greičio. Važiuoti vienodu greičiu ir laikytis neteisingos trajektorijos – vienas ir tas pats. Žinoma, juk jūs tuo pažeidžiate taisyklę nr. 1.

Trajektoriją nustato gazas

Trajektoriją nustato gazas, arba vairuojate gazui, gera trajektorija leidžia teisingai naudoti gazą. Kitų geros trajektorijos apibrėžimų nėra.

Neužstrik vienodame greityje

Jei jūs nedidinate gazo posūkyje, jūs lėtėjate. Net jei jūs jį didinate nepakankamai greitai, jūs prarandate savo mylias per valandą! Dauguma galvoja kad gazo didinimas veda prie motociklo greitėjimo. Taip nėra. Pabandykite štai ką. Atsisėskite ant motociklo, įvažiuokite į posūkį, didinkite gazą ir žiūrėkite į spidometrą (darykite tai saugioje vietoje). Jei jūs labiau palenkiate motociklą, jūsų greitis krinta. Jums reikia gazuoti net dėl to, kad palaikyti svorio pasiskirstymą 50/50, o norint pasiekti idealų svorio pasiskirstymą 40/60 reikia gazuoti dar daugiau.

Laikykis trajektorijos

Ko reikia kad motociklas laikytųsi trajektorijos? Gazo numetimas apkrauna priekį, todėl sumažėja motociklo pokrypis ir trajektorija išsitiesina. Per stiprus gazo didinimas daro tą patį. (Pastaba. Jei jums atrodo kad sumažinus gazą motociklas važiuoja į vidinę posūkio dalį, tai reiškia, kad jūs pats nesąmoningai ten jį vairuojate. Padangų ir pakabos būklė taip pat gali tai įtakoti.)

Vienintelis patikimas būdas laikytis trajektorijos – tai palaikyti svorio pasiskirstymą 40/60 naudojant gazą. To reikia jūsų motociklui, tai jo ideali būklė, būdas pasiekti motociklo ir trajektorijos stabilumo. Norite naudoti nuspėjamą trajektoriją? Norite žinoti kur važiuoja motociklas? Ar jūs pastebite jo menkus šuoliukus? Ir svarbiausia – ar tie šuoliukai sukelia SIPą?

Įdomus faktas – „įėjau per greitai“ ir „važiuoju per plačiai“ įjungia SIPą nr. 1. Jis priverčia jus daryti tai, ko daryti nereikia – numesti gazą, kas ištiesina jūsų trajektoriją.

Išimtys

Yra išimtis iš taisyklės nr. 1 – posūkiai, įveikiami aukščiausia pavara pilnu gazu. Puikus pavyzdys pirmas Brainerd International Raceway posūkis. Jūs įeinate į jį po tiesios, vienos mylios ilgio, atkarpos. Šiuolaikiniais 600-750 kubikų motociklais šis posūkis įveikiamas pilnu gazu. Ką gi jums daryti? Jūs negalite didinti gazo, rankenėlė ir taip jau pasukta iki galo. Kas atsitiks jei jūs pradėsite mažinti/didinti gazą viduryje tokio posūkio? Trajektorija nedelsiant išsitiesins, motociklas pradės šokinėti ir praras stabilumą. (Šis posūkis vienas įdomiausių posūkių Amerikoje. 250 kubikų Gand Prix motociklas jį įveikia 6?a pavara, esant 13000 apsukų ir greičiui 159 mph.)

Štai jums įdomus klausimas, truputį ne į temą. Kokia pavara įveikti pirmą posūkį Brainerd trasoje? Ar reikia pasiekti raudoną zoną tiesės pabaigoje, juk tam mes ir perjungiame pavaras. Tik ne 600, 750 ir 250 kubikų Grand Prix. Jei jūs palenkėte motociklą, jo apsukos padidėja 500 rpm vien dėl padangos skersmens sumažėjimo ir atitinkamai sumažėjusio perdavimo skaičiaus. Todėl jei tiesiosios gale jūs pasieksite maksimumą apsukų, posūkyje įsijungs ribotuvas ir jums nepavyks išlaikyti 40/60 svorio pasiskirstymo. Sprendimas naudoti pavarų dėžę, o ne gazą. Reikia įeiti į posūkį su mažesnėmis nei įprasta apsukomis, kad variklis galėtų traukti ir posūkyje, ir motociklas išliktų stabilus.

Kintant motociklo posvyriui, kinta rato skersmuo ir tai įtakoja variklio apsukas posūkyje.

Svarbiausia paslaptis?

Iš pirmo žvilgsnio, atrodo kad tai kas išsakyta aukščiau yra svarbiausia vairavimo paslaptis. Iš tiesų, tai tik pagrindai, mokytis jums teks kiekviename posūkyje. Įsidėmėkite, kad motociklo posvyris smarkiai sumažina perdavimo skaičių. Jei jūs pasirinksite per žemą pavarą įeidami į posūkį, tai palenkus motociklą, įsijungs apsukų ribotuvas ir jūs negalėsite tolygiai greitėti. Motociklas, žinoma, sulėtės veikiamas išcentrinių jėgų ir oro pasipriešinimo. Pirmame Brainerd trasos posūkyje lenktynininkui tenka įjungti žemesnę pavarą posūkio pabaigoje, kad palaikyti reikiamas apsukas. Pagrindinė paslaptis – neįjunkti apsukų ribotuvo viduryje posūkio.

Štai jums ir kita medalio pusė. Tarkim, išeidami iš posūkio, jūs pažvelgėte į tachometrą ir pamatėte kad jis remiasi į raudoną liniją. Reikia įjungti aukštesnę pavarą – jūs galvojate. Nereikia. Dabar jūs juk išlyginate motociklą, jis pradeda važiuoti didesniu padangos spinduliu ir apsukos nukrenta. Jei jūs perjungsite per anksti, jūs negalėsite gerai įsibėgėti išeidami – teks laukti kol apsukos pakils.

O štai jums super paslaptis iš 500 kubikų klasės. Užduotis – išeiti iš posūkio su maksimaliomis apsukomis. Tokiu atveju lenktyninkas prasuka galinį ratą, apsukos pakyla, suveikia ribotuvas, kuris neleidžia ratui įsisukti per stipriai ir pradėti heisaidą. Galia krinta lėtai ir lenktyninkas gali sau leisti kurį laiką važiuoti su įjungtu ribotuvu be pasekmių. Vienintelis minusas – reikia perjungti pavarą, kol motociklas neišsilygino. Kaip jums toks meistriškumo lygis?

Kiti posūkiai

Yra ir kiti posūkiai, kuriuose taisyklė nr. 1 negalioja. Tai posūkiai su neigiamu profiliu (atvirkštinis velotrekas), posūkiai su lūžiu viduryje, posūkiai su kintamu spinduliu ir posūkiai į kalną. Geri pavyzdžiai yra Sears Point ir Road America. Jums reikia akimirkai ar dviem nebedidinti gazo (ne numesti!), kitaip išeidami jūs važiuosite per greitai ir per plačiai ir negalėsite kaip reikiant įsibėgėti.

Galios trajektorija

Variklio parametrai ir pakabos nustatymai smarkiai reguliuoja trajektoriją. 500 kubikų motociklais jūs galite pravažiuoti posūkį lėčiau, kad vėliau atsigriebti įsibėgėjant. 125 kubikų motociklais jūs niekada negalite aukoti greičio posūkyje. Jei dėl pakabos motociklas įveikia posūkį lėčiau, jums teks ilgiau važiuoti pasvirus ir atsargiau elgtis su gazu viduryje posūkio, kad išvengti per plačios trajektorijos.

Galbūt jūs pastebėjote, kad kai kurie lenktyninkai staiga pakelia motociklą posūkio gale, kitai tai daro lėtai, ilgoje distancijoje. Lėto vairavimo priežastis. Lenktyninkas gaili gazo, per anksti lenkia motociklą ir jam tenka ilgiau važiuoti pasvirus kad neišlėkti iš trasos. Gal būt jam patinka vairuoti būtent taip. (žinoma, kuo anksčiau jūs ištiesinsite motociklą, tuo mažesnis išcentrinių jėgų pasipriešinimas ir tuo geriau jūs įsibėgėjate)

Posūkio pabaiga

Išsiaiškinkime, kur baigiasi posūkis. Kiekvienas posūkis turi tašką, už kurio jis baigiasi. Šis taškas priklauso nuo lenktyninko ir motociklo. Apibrėžimas – jei jūs galite daryti su gazu ką tik norite, jei jūsų dėmesio nebeužima posūkis, jei jūs vėl drąsus, jei jūs tikras, kad kitą kartą jums gausis dar geriau, reiškia posūkis baigėsi.

Svarbu – jūs galite pasirinkti trajektoriją, bet ji turi paklusti taisyklei nr. 1.

Trasa vienoda visiems, geriausi lenktyninkai tiesiog greičiau prie jos pripranta. Sunkiais atvejais jūs turite sugalvoti planą, kuris atsižvelgia ir į SIPus. Aš visada pradžioje įveikiu posūkius mintyse, tada važiuoju į trasą ir darau tai iš tikro. Aš įsivaizduoju kaip elgsis motociklas ir kaip elgsiuos aš pats idealiame posūkyje. Laikas kurti planus ir laikas juos įgyvendinti.